woensdag 27 maart 2013

Blanke stroop


Blanke stroop is niet in de winkel te koop, maar gelukkig wel gemakkelijk zelf te maken. Blanke stroop kan NIET vervangen worden door een andere soort stroop, i.v.m. smaak.

Voor 100 gram blanke stroop ben je nodig:
- 100 gram dextrose (= druivesuiker, te vinden in het zonnatura-schap in de supermarkt)
- een flinke scheut water (genoeg om je dextrose gemakkelijk in op te lossen, ongeveer 50 ml)

Meng de dextrose samen met het water in een steelpannetje op een ZACHT vuurtje, zorg dat er GEEN klontjes ontstaan.


Is je mengsel te dik, voeg dan nog wat water toe. Je kunt niet snel te veel water toevoegen omdat je het toch moet inkoken. Hoe meer water, hoe langer het dus duurt.
Blijf je mengsel roeren tot het helder is en dus je dextrose opgelost is. 
Laat je mengsel ZACHTJES doorkoken tot het lobbig begint te worden en begint te verkleuren. Je blanke stroop is nu klaar.


Blanke stroop is goed te bewaren in een potje. Het kan wel gaan kristalliseren. Gebeurt dit, warm het dan voor gebruik even weer op, net als je met honing zou doen.

8 opmerkingen:

  1. Blanke stroop is gewoon te koop bij een (web) winkel die oa in chocolade artikelen doet.
    Kost rond 8,- per kilo, kopen bespaart je sowieso dus onnodig extra werk tav zelf maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het Is Ook zoveel werk he 2 dingen afwegen en laten koken en het scheelt 6 euro per kilo als je het zelf maakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1. Deze zelf gemaakte is anders als de professionele blanke stroop.
      2. Je moet niet alles zelf willen maken, amateur !

      Verwijderen
    2. Mispunt!! met je amateur vreselijk figuur ben je Marco

      Verwijderen
    3. Wat een gedoe zeg over iets zelf maken !!!
      Ik maak ook zelf liever iets zelf dan dat ik het koop.
      Dat moeten wij allemaal zelf weten en niet iemand voor amateur uitmaken.
      Trouwens aan blanke stroop die je koopt zitten toevoegingen bij om het langer goed te houden .
      Ik maak ook altijd zoveel mogelijk mijn eigen producten dan dat ik het koop ,
      Ik had laatst blanke stroop gekocht en voor je het wist was het al weer over de datum.
      Dan vind ik het makkelijker om het zelf te maken en inspiratie op te doen van andere thuisbakkers die tips geven hoe het te maken en wat je moet doen als het kristalliseert.
      Dus bedankt voor de tip voor het maken van blanke stroop .

      Verwijderen
  3. Ik denk, dat ik wat mapl syrup inkook, want die hebben wij hier in Canada genoeg en die heeft ook nog een apart lekker smaakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat klinkt lekker Albert! De smaak zal wel heel anders zijn. Zo jammer dat dat hier best duur is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. blankestroop is bijna smaakloos,word gebruikt in banketbakkerij zoals Jan de Groot in 's-Hertogenbosch voor zijn ??geheim-recept voor chocolade bollen

    BeantwoordenVerwijderen